Τα 5 οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού για την ελληνική οικονομία

Create: 28/08/2019 - 21:00

Κρουαζιέρα και  σκάφη αναψυχής είναι από τους αιμοδότες του κρατικού ταμείου. Όμως δεν έχουν αξιοποιηθεί στον βαθμό που θα έπρεπε. Όλοι διαπιστώνουν την σημασία του κλάδου αλλά  οι ενέργειες που γίνονται για την αξιοποίησή του δεν επαρκούν.

«Στην κρουαζιέρα  υπάρχουν πλοία διαφόρων κατηγοριών προσφέροντας διαφοροποιημένο προϊόν στους πελάτες. Μικρά-luxury-expedition cruisers είναι κατασκευασμένα για υψηλού επιπέδου προσφερόμενες υπηρεσίες και προγραμματισμένα συνήθως να επισκέπτονται νέους προορισμούς απολαμβάνοντας την φύση και το θαλάσσιο περιβάλλον συνδυάζοντας  βέβαια και  το ενδιαφέρον των εν λόγω προορισμών. Τα πλοία αυτά προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, σε πολύ φιλικό περιβάλλον με σχετικά υψηλό κόστος» επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες:

«Πλοία μεσαίου μεγέθους με συνήθεις υπηρεσίες κρουαζιερόπλοιου σε γνωστούς προορισμούς με αρκετές επισκέψεις σε μικρό σχετικά διάστημα.  Οι λεγόμενες short cruises που μπορούν και εξυπηρετούν επισκέπτες με προγράμματα “Cruise& Stay”  αλλά και επιβάτες με λίγες ημέρες διακοπών και σχετικά χαμηλό budget περιήγησης» και συνεχίζει:

«Στην ειδική κατηγορία πλοίων τρίτης γενιάς ανήκουν κρουαζιερόπλοια αρκετά μεγάλου μεγέθους 2.500-5.000 επιβατών, με αυξητικές τάσεις, με πολλές προσφερόμενες υπηρεσίες συμπεριλαμβανομένων, εναλλακτικών μορφών εστίασης, διάφοροι τρόποι άθλησης, παγοδρομίες, αναρριχήσεις, golf, shopping centers και πολλά άλλα. Τα πλοία αυτά πλέον κατασκευάζονται για να θεωρούνται ‘’προορισμοί’’ με φυσικό επακόλουθο τα τεράστια οικονομικά οφέλη  μια που ο σκοπός τους είναι οι επιβάτες να απολαβαίνουν το πλοίο και τα facilities με ανάλογο πρόσθετο όφελος. Τα πλοία αυτά βέβαια παρέχουν αρχικό κόστος αρκετά χαμηλά λόγω του μεγάλου αριθμού επιβαινόντων και φυσικά είναι ασύγκριτα ανταγωνίσιμα με τα μικρότερα πλοία. “Economy of Scale”. Βέβαια τα πλοία αυτά επιλέγουν κυρίους προορισμούς τα μεγάλα λιμάνια που μπορεί να εξυπηρετηθεί ο μεγάλος αριθμός επισκεπτών που μεταφέρουν».

Σύμφωνα με  το order book – το βιβλίο παραγγελιών ναυπηγήσεων των κρουαζιερόπλοιων – μέχρι το 2021 κατασκευάζονται 14 Luxury Expedition Cruisers μεταφέροντας περίπου 250 επιβάτες το κάθε ένα, ενώ μεγάλο ποσοστό από τα υπόλοιπα περίπου 70 πλοία είναι σε αρκετά μεγαλύτερα μεγέθη με χωρητικότητα από 2.500 – 5.500 επιβάτες.

«Λαμβάνοντας  υπ’ όψιν τα δεδομένα αυτά και υπολογίζοντας τα θετικά στοιχεία στις θαλάσσιες περιηγήσεις στην χώρα μας προσπαθούμε να βελτιώσουμε κατά πολύ τις υποδομές αλλά και την διαχείριση του θαλάσσιου τουρισμού μέσω του συντονιστικού οργάνου που έχει συσταθεί «Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας» με την συμμετοχή συναρμόδιων υπουργείων αλλά και πραγματικών φορέων κλάδου»  δηλώνει ο Θ. Κόντες, ο οποίος στη συνέχεια αναφέρεται στα οφέλη:

1)  Το yachting αλλά και τα Luxury Cruisers έχουν επισκέπτες με μεγάλη οικονομική επιφάνεια και ως εκ τούτου τα οικονομικά οφέλη στην χώρα είναι ικανοποιητικά.  Σχετικά με τις κρουαζιέρες με μεσαίου και μεγάλου μεγέθους πλοία μεταφέροντας πολυάριθμους πελάτες, επισκεπτόμενοι διαφόρους προορισμούς της πατρίδας μας αξιολογώντας αξίες, μνημεία, και ομορφιά με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός επιβατών (περίπου 25%) να επανέρχονται στην πατρίδα μας για πολυήμερες διακοπές με φίλους και συγγενείς. Αυτό αποτελεί εξαιρετική διαφήμιση για την χώρα μας.

2)  Οι εγκαταστάσεις διαφόρων εταιρειών στην Ελλάδα που διαχειρίζονται yachts περιηγητικά πλοία και κρουαζιερόπλοια μαζί με την εδραίωση εταιρειών που εξυπηρετούν τα πλοία και επιβαίνοντες, όπως επίσης και οι προμήθειες υλικών και τοπικών προϊόντων προβάλλοντας στους επισκέπτες, είναι ένα ακόμη όφελος στην οικονομία αλλά και βοηθά στην απασχόληση γενικότερα.  Εδώ βέβαια πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και  η γραφειοκρατία για την εξυπηρέτηση πλοίων και επιβαινόντων, ένα πάγιο αίτημα της Ενώσεως μας πρός τις αρμόδιες Αρχές.

3)  Η προώθηση τεχνογνωσίας και επισκευών στην Ελλάδα είναι στα σχέδια των αρμόδιων υπουργείων για να εξυπηρετηθούν πλοία και εταιρείες σε ένα ανταγωνιστικό χώρο με υψηλή τεχνογνωσία και ασφάλεια. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα φανούν τα θετικά αποτελέσματα στον τομέα αυτό.

4)  Η σωστή και υποδειγματική διαχείριση των επιβατών σε διαφόρους προορισμούς είναι επιτακτική ανάγκη για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών αλλά και των τουριστών και κατοίκων ιδίως στους κύριους προορισμούς.  Ήδη έχει εφαρμοστεί πιλοτικά το berth allocation για Σαντορίνη και σχετική συμφωνία υπεγράφη μεταξύ αρχών λιμένος και του κύριου φορέα κρουαζιέρας ΕΕΚΦΝ προς αποδοχή του ΥΝΑΝΠ.  Αυτός ήταν ένας ακόμη στόχος που ολοκληρώθηκε μέσω της συντονιστικής επιτροπής κρουαζιέρας και ελπίζομε ότι θα ακολουθήσουν και άλλοι προορισμοί ούτως ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και οι εταιρείες να προγραμματίζουν έγκαιρα τα δρομολόγια τους στους προορισμούς που οι πελάτες τους απαιτούν.

5)  Μέσω του θαλάσσιου τουρισμού και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας έχουν εκπονηθεί προγράμματα για «Θεματικές Περιηγήσεις» και όχι μόνο με αποτέλεσμα να υπάρχει σταδιακή επέκταση της τουριστικής περιόδου. Είναι ένα επίσης θέμα που μελετάται από την επιτροπή και μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία ελπίζουμε σε θετική έκβαση του σκοπού αυτού σύντομα.

Disclaimer: 

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου.